Rull deg en maki













Jeg er superglad i sushi, men synes det er trygt og godt å kjøpe ferdig i butikken. Da slipper jeg liksom og tenke på å få tak i spesi ris, fersk fisk, tang og tare. Men nå som alle disse ingrediensene er så enkle å få tak på, måtte jeg prøve likevel. Og jeg må si jeg ble overrasket over hvor enkelt og lite skummelt det egentlig var å lage. 
Test ut du også:)

Starte med risen:
2dl sushi ris
2,5dl vann
Dette skal være nok til ca. 20 biter

Skyll risen i kaldt vann og kok den på vanlig måte.
Avkjøl på en tallerken. Da blir det enklest å jobbe med den.

Plasser norien(sjøgresset) på en tørr overflate,(gjerne en stråmatte beregnet til sushilaging) og fordel halvparten av risen jevnt over hele flaten. Press risen forsiktig ned. Ha en bolle med vann, som du dypper hendene i for å pakke risen godt sammen.

Legg en strimmel av laks (salma) og agurk sammen med avokadostrimler langs midten av norien.

Rull jevnt mens makien presses hardt sammen.
Enden av norien skal overlappe slik at makirullen bindes. Repeterer for den andre makirullen.
Skjær i passe biter og server med salt soyasus og syltet ingefær.
NYT:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar