Bagels - hverdagslig avbrekk









































Forbered helgens morgen med å bake bagels. Resultatet ble litt ujevne i kantene og noen gikk opp i skjøtene, men de smaker like godt likevel. 
Metoden man bruker for å bake bagels er litt morsom. I stedet for etterheving, skal de kokes. Kun i 2 minutter, så rett i ovnen. Det er dette som gjør at de blir tette og litt seige i konsistensen.
Fine å ha i frysen, matpakka eller på piknikkturen med digg fyll. Denne gangen serverte jeg kun med marmelade og et kaldt glass melk. Ha en fin fin helg og uke.

Ca 16 stk
50 g gjær
2 1/2 dl lunkent vann
3 ss olje
1 ts salt
2 egg
10-12 dl hvetemel

Vann til koking. Tilsatt ca. 1ss salt pr. liter.
Egg til pensling.
Div frø til topping.

Bland alle ingrediensene og spe i melet til slutt. Ha i nok mel til deigen slipper bakebollen
La heve i ca. 30 minutter eller lenger.
Del deigen i 16 biter og rull til pølser, som du fukter i enden slik at de henger sammen. Klem godt. 
Kok opp vannet, og kok noen ringer av gangen. Kun 2 minutter er nok. Legges med hullsleiv over på et kjøkkenhåndkle, før du steker dem midt i ovnen på 220 grader, 15 minutter.
Avkjøl, hvis du klarer å vente da:)


Kjøkkenhåndkle(Greengate) er fra Hansen&co. En enestående, fantastisk butikk som byr på det beste innen kjøkkenutstyr, interiør, kopper og kar. Her finner du de kjente designmerkene samt puter, håndklær og sengetøy fra Lexington. Vipp-bøtter, GreenGate og NigellaLawson i fleng. Her kan man drømme seg bort, mens man skriver ønskeliste til bryllupet eller til helgen;)
Butikken er å finne i Markens gate, Kristinansand.

Marmelader er fra Oliviers&Co. En nydelig butikk spesialisert på ekte olivenolje. Her får man alt fra ferske oliven, tapenader, ferskt olivenbrød og førsteklasses olivenoljer. Butikken er endelig å finne i Kristiansand. Butikken tilbyr temakvelder for vennegjenger og kolleger. Ta turen for mer info.



4 kommentarer:

  1. Heia. Først må jeg få si at det er en flott blogg du har! Masse spennende oppskrifter og inspirerende bilder.
    Så til spørsmålet mitt: hvor finner jeg Oliver & co i Kristiansand? Har prøvd å søke det opp på gulesider, men der finner jeg det ikke.
    Mvh Hanne

    SvarSlett
  2. Hei Hanne!

    Jeg tillater meg å svare på spørsmålet ditt: Vår flotte butikk finner du i Kristian IV's gt. 15, midt i Kvadraturen! Velkommen inn til en hyggelig prat!

    Med vennlig hilsen
    OLIVIERS & CO. Kristiansand
    Anne Danielsen

    SvarSlett
  3. Synne Mari Rødbergmandag, juni 27, 2011

    Takk for en enkel og grei oppskrift på bagels!! Prøvde å lage dem for første gang, utifra bloggen din ;) og siden mannen min eeelsker bagels, fikk jeg noen imponerte blikk fra min amerikanske svigermor da han fornøyd fortalte at jeg hadde laget bagels til han, helt fra bunnen av ;) wiihu!
    - Synne :)

    SvarSlett