Bringebærsaft































Har man først fått smaken på hjemmelaget saft, blir man fort litt bitt av safte-basillen. Jeg glemmer aldri den tynne ripssaften vi fikk servert da vi var små. Om vi syntes det var godt er en annen sak..Så denne gangen har jeg laget min egen, og blander den god, sterk og iskald. Nydelig.

ca. 4 liter rå-saft
2 kg bringebær
1 kg sukker
1,5 liter vann

Ha alt i en stor gryte. Kok opp i ca 10 minutter og skum godt av. Hell alt over i en saft-sil eller et klede. La renne av over en ny gryte. Her skal det henge til den ikke lenger drypper. Vri så ut siste dråpen. Kok opp og skum av på nytt. 
Ha saften over på flasker eller bokser som er fine å fryse. Ha på lokk og la stå til avkjøling natten over.
























































2 kommentarer:

  1. Jeg fikk virkelig lyst til å forsøke meg på saftkoking! Hvor lenge kan saften oppbevares på flasker?
    Takk for fin blogg.
    PS. Er du glad i fisk, så er det sjømatuke på www.superkokken.no denne uken - med nye oppskrifter hver dag!
    Beste hilsen Superkokken :-)

    SvarSlett
  2. Hei og takk!
    Denne saften kan nok ikke oppbevares så altfor lenge i kjøleskapet ublandet. Dette er ferskvare. Frys ned, og ta opp passe porsjoner, så har du sommer til vinteren;)
    Tone, SDL

    SvarSlett