Cæsarsalat - som sendt fra oven!

Cæsarsalaten er en verdensberømt klassiker. Myten sier at den er oppkalt etter den italienske kokken Caesar Cardini, og ikke Julius Cæsar som det er nærliggende å tro. Opprinnelig består cæsarsalat av salat, dressing, parmesan og krutonger.

Men jeg har gjort min egen lille vri. Tilsett litt grillet kylling og avocado, så får man en fantastisk god og mettende salat. Har man ikke kylling, kan du bruke bacon.

Dressing
2 stk eggeplomme
2 ts dijonsennep
2 fedd hvitløk
2-4 stk ansjosfilet
2 dl nøytral olje, f.eks. rapsolje - Her kan man spe med mer olje. Prøv deg frem.

I en cæsarsalat spiller ansjosen en veldig viktig rolle. Noen rynker på nesa når de ser denne ingrediensen. Men prøv! Den gir dressingen den salte gode smaken.

Ha eggeplommene til dressingen i en hurtigmikser eller pisk for hånd, sammen med sennep, hvitløk og ansjos. Kjør eller pisk sammen og tilsett olje i en tynn stråle. Smak til med sitron, salt og grovmalt pepper. Dette er samme fremgangsmåte som til aioli.

2 stk kyllingbryst
1-2 stk romanosalat eller hjertesalat etter eget ønske
1 stk rødløk, liten
1 avocado i båter

Krutonger
4 sk brød
1 ss olivenolje
1 ss smør
1 fedd hvitløk


Velg tykkbladede salater med god smak, som passer til den kraftige dressingen. For eksempel romanosalat eller hjertesalat.

Stek eller grill kyllingbrystene og del i strimler. Ha over litt urtesalt.
Skjær brød i terninger og stek gyllenbrune i smør og olje. Tilsett finhakket hvitløk. Litt salt. 
La renne av på kjøkkenpapir eller en gammel lokalavis;).

Skyll og rist godt av salaten. Jeg bruker en salatslynge. Da blir salaten utrolig crispy, og kan oppbevares lenge i kjøleskapet. Riv bladene i mindre biter.
Rens og skjær løk i tynne skiver. Kutt avocado i båter.

Bland gjerne salatbladene med all dressingen før du Anretter alt på fat. Legg over brødkrutonger, kylling, avocado og løkringer. Topp det hele med rikelig revet parmesan.

Nå kan du lene deg tilbake og gjøre ingenting. Hvertfall for en liten stund:)



4 kommentarer:

  1. En himmelsk opplevelse med en smak av salte og nye smaksbomber. Love it!!

    SvarSlett
  2. Æ har aldri smakt salat før, æ e jo feskar førr svarte! Mænn kjærringa lagde denna kannin rætten,og æ blei øveraska,dæven kor go!!
    Ansjosan va bæst, Krutongan eller ka det hette,konne æ vært førr uten..

    Mvh. Feskarlars.

    SvarSlett
  3. Hei! Nå har jeg hørt om deg fra to ulike hold og måtte stikke innom en tur. Her kan jeg trives godt!! Jeg blogger selv om mat og interiør. Er lidenskapelig opptatt av matlaging og av å nyte god mat - det betyr utrolig mye for livet mitt. Føler meg noen ganger litt fransk; under måltidet snakker vi ofte om hva vi skal spise under neste måltid. Cæsarsalat er en favoritt hos oss også. Kylling og avokado bruker vi også gjerne i den - og bacon kan man ikke bare ha istedenfor, men i tillegg også. Dressingen gjør jo mye her da! Jeg legger deg til på listen min. Takk for titten. :)

    SvarSlett
  4. Veldig hyggelig du titter innom:) Og du har hørt om meg fra ulike hold? Ble veldig nyskjerrig her nå....

    SvarSlett