Mandagsbrød - Lykkelig start










































Her har man et brød som er perfekt til nistepakker utover i uka. Saftig og holdbart. Mer enn det trenger jeg ikke på en mandag;)

50 gr gjær
l fingervarmt vann
1,5 dl finrevet gulrot
2 dl havregryn

dl solsikkekjerner
dl grovt sammalt hvete
l hvetemel
ts salt

Rør gjær ut i litt av det fingervarme vannet i en bakebolle. Tilsett resten av vannet og ha i finrevet gulrot, salt, havregryn, solsikkefrø, linfrø og grovt sammalt hvete. Arbeid inn hvetemel til en smidig glatt deig. Øke gjerne med mer mel, til deigen slipper bakebollen. Dekk til bakebollen og la brødet heve ca 45 min. Ha deigen på et bakebord og kna den godt. Her har du nok til to brød. Legg dem i smurte former eller lag dem runde. Dekk til og la etterheve ca 1 time. Stek på nederste rille, 
200 °C i 45-50 min. Avkjøl på rist.

La uka komme:)

dl linfrø

2 kommentarer:

  1. Nå er IKKE jeg noen brødbaker-kunstner, MEN hvor mye ekstra mel tilsatte du den deigen?? Min ble enormt klissete.... og ehe, brødene, kremt lite gjennomstekte- så turte jeg ikke tilsette mer mel enn oppskriften, da jeg var redd brødet skulle bli for tungt...? Jeg prøver gjerne igjen med riktig mel mengde! ;O)

    SvarSlett
  2. Hmmmm, ikke så mye ekstra. Men mitt brød ble ganske tungt. Gjør ikke noe det, bare det er gjennomstekt:)

    SvarSlett