Carpaccio - helt rått!

Foto: Terje










































Denne helgen gjesteblogger Morten. Ta han vel i mot:)


Min store fasinasjon innenforbi matverdenen er RÅ MAT!

Ingenting kan i noen grad gjøre meg så glad som når jeg får servert mat som ikke er varmebehandlet. Det er sunnere, gøyere og i mine øyne bedre.

Favoritten min er Carpaccio som første gang i kjent sammenheng ble servert i Harry’s bar i venezia rundt 1950, sellv om det nok er en mye eldre måte å lage mat på. Ordet betyr visstnok også “tynne skiver”. Det kan lages av fisk, fugl og kjøtt som er mitt valg. Det kan også lages på hundre millioner vis. Original versjonen med kjøtt fra Harry’s bar består kun av oksekjøtt sprinklet med olivenolje.

Lek med denne retten og du vil finne mange fantastiske løsninger.

Her er min oppskrift for 2 pers:
300g ytrefilet av storfe
Halv pakke ruccola salat
Parmesan
Salt og Pepper
1 ts dijon sennep
4 ss oliven olje
1-2 ss presset sitron


Kjøp kun ferskt kjøtt som du opplyser at du skal spise rått og som slakteren / butikken garanterer for.
Legg kjøttet i fryseren til det er nesten gjennom froset, for så å skjære det i “løvtynne” skiver 
(1-3mm)

Dander dette utover to middagstallerkener sånn at det dekker hele tallerken. Bland olje, sennep og sitron for så å smake til med salt og pepper. (denne dressingen er for øvrig også super til friske sommersalater.)
Spre ruccola over tallerkenen som du selv føler er passe, men ikke overdriv da det kan ta vekk all smak av kjøtt.
Riv ost og ha dette på. Veldig forskjellig hvor mye folk liker.

Ha nesten all dressingen over maten og pakk tallerkenene inn i plastfolie, for så å sette i kjøleskap i 20-30 min. tid. Voila, du har en sjefs forrett eller en god kvelds snack!
Kan godt ha både capers og ristede pinjekjerner også til.

Bon Apetit=) Morten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar