Eplemos av høstepler

Plutselig stod jeg der. På kjøkkenet. Laget hjemmelaget eplemos. Duften av nyskrelte epler som sydet i gryta. Tida stod stille i noen minutter. Jeg er bare 30 år, men akkurat da følte jeg meg litt som min mormor. Syltet og saftet. Gjorde alt selv fra bunnen av. Men den følelsen var helt grei. Nå har jeg hvertfal frysen fylt med deilig eplemos til deilige desserter utover vinteren.  
Uansett alder, kos deg på kjøkkenet.


5 små bokser
1 kg eple
1 1/2 dl vann
3 dl sukker


Skrell og del eplene i biter. Kok møre i en kjele. Mos og tilsett sukkeret
Putre videre i 7-8 minutter.
Avkjøl og frys ned.
Bruk Eplemos til tilslørte høstpiker. oppskriften finner du HER
































Den fantastiske grønnsakskniven (Victorinox), syltetøyglass, sinkfat og tekstil er fra Hansen&co. En enestående, fantastisk butikk som byr på det beste innen kjøkkenutstyr, interiør, kopper og kar. Her finner du de kjente designmerkene samt puter, håndklær og sengetøy fra Lexington. Vipp-bøtter, GreenGate og NigellaLawson i fleng. Her kan man drømme seg bort, mens man skriver ønskeliste til bryllupet eller til helgen;)

Butikken er å finne i Markens gate, Kristinansand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar