Oppbevaring av krydder, urter og pesto









































Det er på tide å fylle opp krydderskapet. Jeg har lastet inn forsyninger. Får jeg krydder i gave, blir jeg mo i knea. De eksotiske duftene gjør noe med meg, og vips så har jeg drømt meg bort til en asiatisk øy, eller noe i den duren...Men tilbake til hverdagen!

Når jeg får krydder i løsvekt, er det greit å ha et glass å oppbevare det i. Jeg sverger til gamle syltetøyglass. Greie å stable, og enkelt å se hva som er oppi. 

Krydder skal oppbevares lufttett, mørkt og tørt. Det er ikke gunstig å ha krydderkrukkene i dampen og varmen over komfyren. Så hvis du har en skuff eller et skap, er det ideelt.

Uansett om vi oppbevarer krydderet "riktig", har det begrenset holdbarhet. Det mister aroma etter hvert, særlig hvis det utsettes for luft, varme og fukt. Se på datoen når du handler. 
Et lite tips  til slutt: Hvis du synes krydderet har mistet smak, ha det i en stekepanne og rist det. Da frisker du opp aromaen. Bare kjenn!
























Pesto kan oppbevares i tette glass minst 1 uke i kjøleskapet. Basilikum kan byttes ut med andre urter f. eks. persille, koriander eller brennesle. Til en rød pesto bytter man ut urtene med soltørket tomat. 
Oppskriften finner du HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar