Torsk på en snurr med spekeskinke, fylt med urter











































Nå som påsken er i anmarsj, og kjøleskap og frys er proppfull av lammelår, dessert, og marsipan, er det godt med noe fisk. Jeg kan fort bli lei av all den tunge maten. Men ikke missforstå. Lam er høytid og påske for meg, men variasjon er viktig, og påsken er lang. Prøv denne lette retten, og du er klar for lammelår neste kveld;)

Torskefilet eller annen hvit fisk
Dill
Gressløk
Rødløk
Hvitløk
Frisk chili
salt og pepper
Spekeskinke
Sitron

Det kommer veldig an på hvor store fileter du får tak og hvor mange som skal spise. Jeg beregner rundt 200-300 gram fisk pr. person. Er vi kun 2 personer som skal spise, bruker jeg 1 filet som jeg deler i to. Så her må man bruke skjønn.

Starte med å lage fyllet. Finhakk urtene, chili, løk og hvitløk. Ha i sitronsaft, salt og pepper. Fyllet skal være ganske tyktflytende.

Kutt til ønsket mengde fisk og smør på fyllet. Snurr sammen og ha spekeskinke rundt. Lås snurren med en trespyd. (husk å bløtlegge pinnene, så slipper du at de blir svidd i ovnen)

Topp gjerne med litt olje eller smør.

Stekes i ovnen på 200 grader, 8-10 minutter.

Server med ønsket tilbehør. Denne gangen brukte jeg ovnsbakte grønnsaker. 

Lykke til, og god påske:)















1 kommentar:

  1. Vi har akkurat fortært denne retten, og den var jammen god! Tusen takk for oppskrift! Kommer nok til å bli laget flere ganger. :)

    SvarSlett