Hverdagslig matpakkebrød




Kolleger, venner og familie blir ofte mast på av meg:
“Hva er din perfekte oppskrift på brød?” Og hva får jeg til svar? Ikke et eneste nøyaktig et! Alle forteller at de slumper…”Takk for ingenting!“, sier jeg.


Så den siste tiden har jeg tatt saken i egne hender. 
Jeg har lest om brød som innpakning, fantasifulle brød og brød med lite gjær. Her er mulighetene mange. Og hva ender jeg opp med? Et hverdagslig matpakkebrød! Klapp på skulder og kryss i taket. Endelig!


Jeg deler herved min perfekte brødoppskrift.


40 gr margarin
7 dl skummet melk eller vann
25 gr gjær
1 ts salt
2 ts sukker
Ca 500 gr grovbakstmel
Ca 500 gr sammalt hvete
1 neve valgfri frø


Smelt smør og ha i væsken. Varmes fingervarm. Rør gjæren ut i litt av væsken. Ha i salt og sukker
Bland i mel og frø. Kna deigen i minimum 8 minutter. Den bør slippe bollen. Så her må man muligens bruke litt mer mel enn det som står i oppskriften. Prøv deg frem.


La deigen heve under klede i 1 time.
Lag 2 mellomstore brød. Om du vil lage runde eller formbrød, er valgfritt. Etterhev i ca 30 minutter på et lunt sted. 
Lag tynne snitt og strø over mel.
Nederste rille, 200 grader, 55 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar