Ferieburger









































Disse burgerne har fått navnet Ferie-burgere. Man trenger enkelt og greit ferie etter å ha opplevd disse smakene. Komme seg...Har du ikke ferie, kan man lukke øynene og drømme seg litt bort. Hvertfall litt.


Her er uansett min grunnoppskrift på burgere:
1 kg kjøttdeig - ca 6 burgere
1 liten boks tomatpure
2 ts salt
2 ts pepper
2 ts Provance krydder fra O&CO
1 ss paprikakrydder
2 fedd hvitløk
1 frisk chili
1 egg

Finhakk hvitløk og chili og ha i de øvrige ingrediensene. Bland alt godt sammen. Lag opp til seks burgere med en stekespade. Pass på å få dem ganske flate. De vil ese og krympe en god del på grillen.
Grill burgerene på sterk varme. Trekk til side, slå av 1 brenner og grill på indirekte varme. Dette gjør at de blir gjennomstekte.

Når det kommer til topping og fyll, finnes det uendelige variasjoner.
Her er en variant som jeg aldri går lei. Jeg er veldig glad i hvitløk og chili, men skulle det bli litt i sterkeste laget, dropper du litt.

Chili-aioli
Lag aioli etter grunnoppskriften HER
Tilsett litt finhakket chili, finhakket sylteagurk og litt friske urter.

Sopp stuing
Denne stuingen er nydelig på burgere, men også til alle typer kjøtt. 
Sjampingjong
2-3 ts Dijonsennep
1 frisk chili
1 fedd hvitløk
Grovt salt og pepper
Meierismør

Kutt sopp i skiver, finhakk chili og hvitløk
Ha alle ingrediensene i en stekepanne og stek gyllent. 

Nå er du klar til å toppe burgeren med det du måtte ønske. I tillegg til mine varianter, kan du ha salat, rødløk og tomat. Enkelt og ekstremt smakfult! 
Jeg har brukt mine søltørkede tomater i tillegg, men de kommer jeg tilbake til ved en senere anledning.








































Tallerkner er fra Hansen&co. En enestående, fantastisk butikk som byr på det beste innen kjøkkenutstyr, interiør, kopper og kar. Her finner du de kjente designmerkene samt puter, håndklær og sengetøy fra Lexington. Vipp-bøtter, GreenGate og NigellaLawson i fleng. Her kan man drømme seg bort, mens man skriver ønskeliste til bryllupet eller til helgen;)
Butikken er å finne i Markens gate, Kristinansand.

Krydder er fra Oliviers&Co. En nydelig butikk spesialisert på ekte olivenolje. Her får man alt fra ferske oliven, tapenader, ferskt olivenbrød og førsteklasses olivenoljer. Butikken er endelig å finne i Kristiansand, Kristian IV`s gate 15. Butikken tilbyr temakvelder for vennegjenger og kolleger. Ta turen for mer info.

Kjøtt er fra Slakter Jens Eide, Lillesand. her kan du drømme deg bort i en fantastisk ferskvaredisk. Gourmetpølser, grillmat og ostedisk, er bare et lite utvalg av hva de har å tilby. Butikken er kåret for Norges beste chili og ostepølser. Ta turen!


1 kommentar:

  1. Ser virkelig ud som noget mine venner kan lide. Måske det jeg skulle prøve næste gang de kommer over, og jeg skal lave burger!

    SvarSlett